sunnuntai 26. helmikuuta 2012

Passiivisesta aktiiviseksi sormia napsauttamalla?

Moni aikuinen kielenopiskelija kärsii pitkään kiusallisesta ongelmasta: vaikka kirjoittamisen ja lukemisen puolesta kielitaitoa pitäisi jo löytyä, ei tosipaikan tullen, luokkahuoneen ulkopuolella, kuitenkaan tahdo millään saada sanaa suustaan. Puhuessa hävettää, kun tietoisuus omien puhetaitojen puutteista ottaa vallan.

Olen välillä kirjoituksissani päivitellyt sitä, että puhutun kiinan harjoitukset ovat täällä toistaiseksi jääneet melko vähälle sen vuoksi, että olen tullut tehneeksi aika vähän kiinalaisten kanssa tuttavuutta. Olen suorastaan jääräpäisesti ajatellut, että en haluaisi etsiä tuttavuuksia, jotka perustuisivat vain molemminpuoliselle kielijelpille. Siksi olen jokuseen otteeseen kieltäytynyt, mikäli joku mielensä rohkaissut kiinalaisopiskelija on tullut varovaisella englannillaan tiedustelemaan, josko voisin ryhtyä hänen ystäväkseen. Lisäksi olen luonteeltani mielestäni melko hiljainen, mikä on ehkä hankaloittanut ihmisiin tutustumistani entisestään.

Mutta kuten olen tämän kielen opiskelusta niin moneen kertaan todennut, kasvaa nälkä syödessä, ja itseluottamus siinä sivussa. Ja kuluneella, uuden lukukauden aloittaneella viikolla tapahtui passiivisessa päässäni jotain kummaa: päätin aktivoitua, heittää kaikki periaatteeni ja estoni romukoppaan. Päätin, että tämän lukukauden jälkeen on puhutun kiinan tasoni ehtinyt nousta aivan uusiin sfääreihin, lähemmäs kirjoitetun kiinan tasoani.

Ensimmäiseksi otin yhteyttä käännösprojektissani viime lukukaudella auttaneeseen tuutoriini, ja sovimme jatkavamme tapaamisiamme myös jatkossa. Sitten sovin tapaavani erään tyttösen, jonka kanssa jo syyskuussa vaihdoimme numeroita, mutta jota en ollut sen koommin tavannut. Ehdimme jo viettää parituntisen kuppostelutuokion, joka pisti molemmin puolin kielitaidot koville ja väsytti aivot, mutta jätti jälkeensä tyytyväisyyden tunteen. Perjantaina tein ystäväni avustamana jo kolmannen kielijelppituttavuuteni, ja aion nyt etsiä niitä lisää voidakseni joka viikko viettää ainakin 4–6 tuntia natiivipuhujan kanssa harjoitellen.

Myös QQ on minulla nyt aina auki, ja siellä tulee harjoitelleeksi kirjoittamista ja lukemista kiinalaisten kanssa melko usein. Tunneilla olen kommentoinut tilaisuuden tullen aktiivisesti ja kysellyt heti, kun kysyttävää on tullut mieleen. Kampuksen pohjoisportilla katuruoan valmistumista odotellessani tai muissa kaupoissa asioidessani olen alkanut jauhaa myyjien kanssa milloin mistäkin turhanpäiväisestä, kysellä, tiedustella, ihmetellä.

Kampuksen täpötäydessä kanttiinissa olen tutuksi tulleen tyhjän pöydän metsästyksen sijaan alkanut istua ennakkoluulottomasti vapaille paikoille kiinalaisten viereen ja pistää reippaasti small talkit käyntiin. Useimmiten kiinan taitoni ovat heidän englannin taitojaan paremmat, joten heidän arkailunsa vuoksi minun on helppo pitää kiina keskustelun kielenä. Toki kohteliaasti yritän usein saada heistä englantiakin irti, mutta mukavasti kiina useimmiten dominoi keskusteluja. Tulee mieleen Tampereen ajat, jolloin kävin suomea opiskelevan kiinalaistytön kanssa eri paikoissa opiskelemassa: silloin puhuimme aina 99-prosenttisesti englantia, vaikka tarkoitus oli keskittyä suomeen ja kiinaan! On hienoa huomata, että siitä ujostelu- ja jopa pelkovaiheesta on viimeinkin päässyt ylitse, ja kielitaitoaan tulee nyt soveltaneeksi erittäin rohkeasti ilman pelkoa virheistä.

Motivaatio on siis taas korkealla, ja olen myös huomannut, että nyt kun HSK:n eli kiinan kielen tasokokeen viitostason suorittamisen aikainen tuska on enää vain kaukainen muisto, olen vaivihkaa jo alkanut suunnata katsettani sen ylimmänkin tason päihittämiseen. Niinpä olen nyt asettanut viralliseksi tavoitteekseni läpäistä kuutostason akateemisen vuoden 2012–2013 päätteeksi. Silloin kiinan opintojeni alkamisesta tuleekin kuluneeksi jo lähes seitsemän vuotta!

Pitkäksi on tämä tie silloin ehtinyt jo muodostua. Toivotan voimia ja inspiraatiota muille tien päällä oleville!

4 kommenttia:

  1. Heippa!

    Vautsi, tosi hienoa miten olet saanut itsesi aktivoitua puhumaan kieltä! Olen ensimmäisestä kommentistani asti seurannut blogiasi aktiivisesti ja se on ollut mukavaa luettavaa. Itse pääsin tammikuun alusta Konfutse-instituutin Beginners 2-kurssille enkä voi kuin ihmetellä tasoeroa kielikeskuksen kursseihin. Tuntuu että olen oppinut ihan älyttömästi tässä kuukauden aikana! Itseopiskelukin minulta sujuu mutta tuo opettaja on kyllä niin mahtava että kiinan tunnille meneminen on aina ilo :)Olen alkanut pohtia josko jo tänä keväänä kokeilisin suorittaa HSK ykköstä! Tsemejä sinne kutoslevelille!

    VastaaPoista
  2. Olen Ainon kanssa samoilla linjoilla, tosi hienosti paatit alkaa vain puhumaan! Minun pitaisi ottaa sinusta jalleen kerran mallia, silla en ole hyva small talkissa millaan kielella, mutta kiinan opintojen suhteen se olisi tarkea taito osata. Taytyy itsekin siis tsempata! Viela kun rohkenisi tehda saman kantoninkiinan kanssa.

    Ja Ainolla tesmppia HSK kokeeseen! :)

    VastaaPoista
  3. Eka viikko uudella tarmolla meni hienosti, taisin viikonlopun aikana viettää lähes kahdeksan tuntia kiinalaisseurassa. Kanttiinissa ahdistelin opiskelijatyttöjä ja QQ:ssa chattailin vaikka kuinka! :) Tästä on hyvä jatkaa.

    Aino, kiva kuulla että Konfutse-instituutista löytyy noin innostava kurssi! Mullakin on täällä yksi niin eloisa ja hauska opettaja että voisin vaikka viedä sen vihille! ;) Kyllä opettajalla on suuri merkitys opiskelumotivaatiolle. Sulla onkin nyt mukava mahdollisuus suorittaa HSK:ta taso kerrallaan, tsemppiä vaan!

    Sara hei, sullahan on kiinalainen mies kotona ellen ihan väärin muista?! Juttelet sille. ;)

    VastaaPoista
  4. Rauno, Ongelma onkin se, etta sita pysyttelee helposti mukavuusalueensa sisalla, sisaltaen taman kiinalaisen miehen. Pitaisi oppia keskustelemaan muidenkin kanssa :) Eilen onneksi sain jutella eraan mukavan taiwanilaisen tyton kanssa, laittoi kylla aivonystyrat kayttoon, silla hanen aksenttinsa on aivan erilainen kuin olen tottunut.

    VastaaPoista