perjantai 19. lokakuuta 2012

Ylimääräiselle rahalle käyttöä


Huomaan usein miettiväni Kiinan valtavaa väkilukua ja tulevani siihen johtopäätökseen, että keksisi sitten tarjota minkälaista palvelua hyvänsä, luulisi tästä maasta aina löytyvän mukavasti porukkaa kyseisestä palvelusta maksamaan…

Keskiluokan määritelmä vaikuttaisi olevan Kiinassa vielä vähän hakusessa, mutta on selvää, että maksukykyisten ihmisten ja perheiden määrä on valtaisa. Samoin tuntuu valtaisalta niin sanottujen aukkojen määrä: on olemassa lukemattomia tuotteita ja palveluita, joita kiinalaiset eivät ole vielä äkänneet tuottaa, tai kiinalaiset kuluttajat ymmärtäneet edes kaivata.

Alla olevat tuotteet ja palvelut eivät ole mitenkään uutta luovia tai erityisen ällistyttäviä, mutta ne kiinnittivät huomiotani sen verran, että pysähdyin asiaa ajattelemaan. Tässä kolme mahdollisuutta syytää ylimääräisiä rahojaan Kunmingissa.

Silmäluomet kondikseen!

Kuten hyvin tiedämme, on aasialaisilla tavallisesti erilaiset silmät kuin ihmisillä lännessä. Meillä on niin sanotut tuplasilmäluomet (双眼皮), jotka aasialaisilta useimmiten puuttuvat ja jollaiset moni tässä osassa maapalloa tahtoo – ja asiahan hoituu plastiikkakirurgialla. Tämä linkki, samoin kuin tämä, johtaa sivulle, jossa moisen leikkauksen tuloksia on demonstroitu ennen ja jälkeen -kuvin. Kummat näyttävät paremmalta?

Esimerkiksi Etelä-Koreassa kauneuskirurgia on ollut yleistä jo pitkään – eräs naispuolinen korealaisystäväni jopa kertoi, että hänen isoäitinsä patisti häntä kauneusleikkaukseen! Linkeistä jälkimmäisessä kiinnittyy huomio lauseeseen, joka kertoo kauneusleikkaukseen hakeutumisen syistä: ”Isossa-Britanniassa kauneusleikkauksien avulla pyritään näyttämään nuoremmalta ja hoikemmalta. Etelä-Koreassa puolestaan tärkeämpää on parantelun myötä löytää kunnon työpaikka tai puoliso.” Myös korealaisystäväni isoäiti vaikuttaisi olevan perillä siitä, mihin korealaisessa nyky-yhteiskunnassa kiinnitetään huomiota ja kuinka nuori voi saada paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin.

Varakkaiden ihmisten määrän kasvun myötä Ilmiö on yleistymässä myös Manner-Kiinassa. Ulkonäköä painotetaan Kiinassa yhä enemmän, ja usein kauneusihanne on saanut vaikutteita lännestä. Alla kuva tienvarsimainoksesta, jollaisia on viime aikoina näkynyt kaikkialla.



"Uhkapelikivet"!

Guandu-nimisessä, viehättävässä vanhassakaupungissa vieraillessani löysin erikoisen tavan sijoittaa rahansa rikkauksien toivossa. Kylän myyntitiskit olivat väärällään 赌石-nimellä tunnettuja, ison miehen nyrkin kokoisia kivenmurikoita.

Idea on yksinkertainen: ostat kiven esimerkiksi sadalla yuanilla, ja onnen potkaistessa löydät sen sisältä arvokasta jadea, ehkä tuhannen, ehkä kymmenen tuhannen yuanin edestä. Ajatuskin uhkapelikiven ostamisesta tuntuu hullulta, mutta toisaalta voi vain ihailla kiinalaisten kekseliäisyyttä – sen verran paljon murikoita oli tarjolla, että kauppa selvästi käy. Pakko myöntää, hyvän tuliaisenhan siitä saisi, olisi taatusti erilainen!


Shoppaile kuin lännessä!

Lukuisien tietöiden ja uusien, korkeiden kerrostalojen ohella matkojani kotoa yliopistolle ovat värittäneet loputtomat rivit uutta ostoskeskusten rivistöä toitottavia mainoksia. Shoppailijan uudesta paratiisista käytetään nimeä Twin Cities X Mall, jossa X:n kohdalla seisoo mainoksesta riippuen sana party, super, luxury, homelife tai lifestyle. Kiinalaista houkuttamaan on mainosten kuviin laitettu seikkailemaan hyvännäköisiä länsimaalaisia, jotka hymyssä suin tekevät bisnestä, bailaavat klubeilla, juovat kahvia tai muuten vain shoppailevat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti