Keskisyksyn
juhlan ja Kiinan kansallispäivän yhdistelmänä lokakuun alussa syntyneen ”kultaisen
viikon” aikana kiinalaiset törsäsivät matkailuun ja siihen olennaisesti
liittyvään shoppailuun valtavia summia rahaa. Paljon valuuttaa kilisi kotimaan
kassaan, mutta yhä useammilla kiinalaisilla on viime vuosina ollut varaa
matkustaa myös ulkomaille.
Jos
kiinalaisella on varaa matkustaa vaikkapa Eurooppaan, on hänellä mitä
todennäköisimmin varaa myös tehdä se tyylillä. Tilastot kertovat, että
kiinalainen turisti kuluttaa usein lomamatkallaan enemmän kuin esimerkiksi
eurooppalainen tai amerikkalainen.
Tälle löytyy
osittainen selitys siitä, että kiinalainen turisti kuluttaa huomattavan paljon
rahaa merkkituotteisiin: vaikkapa Euroopassa kiinalainen tietää ostavansa aidon
tuotteen, joka on paitsi laadultaan Kiinan markkinoille valmistettua aitoa
parempi (koskee esimerkiksi muotia ja elektroniikkaa), myös hintatasoltaan sitä
alhaisempi (Kiinan korkea verotus, euron ja dollarin laskenut arvo yuaniin
nähden).
Kiinalaisen turistin tarpeet ovat lisäksi hyvin erilaiset länsimaalaiseen tyyliin verrattuna.
Pienen budjetin reppureissaaminen on suosittu valkoisen miehen tapa toteuttaa
matkailua, jonka päätavoitteena kuluttamisen ja löhöilyn sijaan on kenties löytää
unohtumattomia, seesteisen rauhallisia vierailukohteita sekä saavuttaa syviä
elämyksiä vieraiden kulttuurien ja niiden edustajien kohtaamisesta.
Länsimaalainen
turisti on itsenäisen elämysmatkailun saralla paljon kyvykkäämpi – harva
kiinalainen uskaltaisi lähteä yksinään tai pienessäkään ryhmässä moiselle
matkalle, sillä kiinalaisturisteista valtaosa ei osaa kommunikoida edes
englanniksi, eikä kokemusta ulkomaalaisten kanssa kommunikoimisesta muutenkaan
juuri löydy. Matkat toteutetaankin usein turvallisesti, isossa porukassa,
matkatoimiston räätälöiminä.
Globaali talouskriisi
rokottaa myös Kiinan talouskasvua. Etenkin maan vienti kärsii, kun yuanin
kohonnut arvo euroon ja dollariin nähden on tehnyt Kiinassa valmistetusta
tavarasta totuttua tyyriimpää. Kiina yrittää ratkaista tätä pulmaa lisäämällä
kotimaan kysyntää, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.
”Kultaisen
viikon” aikainen törsäyspiikki teki harvinaisen selväksi sen, että
kiinalaisilla todellakin olisi varaa kuluttaa ja sitä kautta auttaa talouskasvua
mukavampiin lukemiin. Ongelma piilee kuitenkin kiinalaisten raskaassa
työkulttuurissa: suuri osa työväestöstä raataa kuusipäiväisiä viikkoja,
päivittäisenkin tuntimäärän ollessa usein korkeahko; vuosittaisista,
palkallisista lomapäivistään esimerkiksi suomalaisen kanssa keskustellessaan saattaisi kiinalainen muuttua apaattiseksi.
Hallituksen
yrittäessä puskea kotimaan kulutusta ylöspäin, puskee keskivertokiinalainen
yuaneja pankkitililleen niin intensiivisesti, että aikaa tienestien
kuluttamiselle ei juuri jää. On ironista, että vapaa-aika – yksi tärkeimmistä
asioista paitsi maan talouden, myös sen kansan henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin (ja sitä kautta taas talouden tulevaisuuden) kannalta –
on Kiinassa niin pahasti kortilla.
Hei Rauno,
VastaaPoistakyllä täällä Kunmingissa tosiaan on slaisia, itse olen käväisemässä (turistivisiitti 4 pv) kovin pikaisesti, mutta jos kaipaat jo Suomalaiskontaktia niin asun tällaisen paikan lähellä:
The Wicker Basket
No. 1-4, 11 dong, Kai Yuan Xiao Qu
Tel: 86 (0871) 8221382
Cell: 15096636556
Perustaja on ulkomaalainen, eli englantiakin paikassa puhutaan jonkin verran (helpottaa mua kielitaidottomana). Lähdetään keskiviikkona, ja pyöritään kaupungilla siihen asti varmaankin puolipaikallisten suomalaisten tuttujen kanssa. En pysty ite kiertämään suurta palomuuria, vaan kaveri kirjottelee blogimerkinnät maassaoloajan mun puolesta. Ota yhteyttä piironen [miumau] student.uef.fi jos ehdit ja haluat nähdä :)