Han
Han on yksi tunnetuimmista nimistä kiinaa puhuvassa maailmassa.
Silti vain harva lännessä on koskaan kuullut hänestä. Tämä on
tarina siitä, kuinka surkeasta koulupojasta ja yhteiskunnan
häpeäpilkusta kasvoi sensaatiomainen kirjailijamenestys, Kiinan
luetuin yhteiskuntakriitikko, menestynyt kilpa-autoilija ja vielä
paljon muuta.
Vuosi
2000, Shanghai, Kiina. Nuori mies nimeltään Han Han jättää
lukion kesken repäistyään ensin jo toiseen otteeseen hylätyt
seitsemästä aineesta. Kun hän kävelee viimeistä kertaa ulos
lukionsa porteista, Kiinassa kohisee. Maassa, jossa nuoren
tulevaisuuden kannalta mitään ei pidetä koulutodistuksia
tärkeämpänä, koulun jättäminen kesken on anteeksiantamaton
teko.
Paheksuntaa
herättänyt ”ongelmanuori”
Han
Han syntyi vuonna 1981, pian sen jälkeen, kun Kiinan kiistelty yhden
lapsen politiikka oli pantu täytäntöön. Koska hän oli perheensä
ainoa lapsi, hänen koulunkäyntinsä yllä oli pienestä asti kovien
odotuksien tumma varjo.
Han
Han epäonnistui lukiolaisena osittain omaa laiskuuttaan ja
tottelemattomuuttaan, mutta tyhmä hän ei ollut. Vuotta aikaisemmin
tämä ”ongelmanuori” oli niittänyt mainetta voittamalla
ensimmäisen palkinnon merkittävässä kiinalaisessa nuorten
kirjoituskilpailussa. Han Han oli saanut tekstejään julkaistuksi
myös peruskouluaikoinaan.
Nuorukainen
halusi puolustaa oikeuttaan päättää itse, mistä oli
kiinnostunut. Hän oli myös vahvasti sitä mieltä, että ankara
koulunkäynti todistusten kiilto silmissä ei ole alkuunkaan
oma-aloitteisen, aidosta kiinnostuksesta kumpuavan opiskelun
veroista. Matematiikan hän koki hyödyttömäksi, samoin englannin
kielen.
Han
Hanin kielteistä asennetta ruokkivat osaltaan myös jähmeä
kiinalainen koulukulttuuri sekä kiinalaiset opetusmetodit.
Yksilöllisten lahjojen kultivoimisen sijaan ne yrittävät takoa
oppilaasta auringonkukan kaltaista, muun joukon kanssa samaa
valonlähdettä kohti tuijottavaa jokaisen osa-alueen
erityislahjakkuutta.
Kirjoituksissaan
Han Han on usein painottanut sitä, kuinka koulunkäynti Kiinassa voi
tukahduttaa nuoren luovuuden ja viedä tältä halun oppia uutta koko
loppuelämäksi. Silti kiinalaisessa ajattelussa koulunsa kesken
jättävää nuorta pidetään käytännössä tuhoon tuomittuna ja
useimmiten vieläpä perheensä kunnian lokaavana häpeäpilkkuna.
Siksi Han Hanin tapaus aiheutti vanhempien kiinalaisten sukupolvien
keskuudessa niin paljon närää.
Han
Han rakasti koulussa vain äidinkieltä ja kirjallisuutta. Hän luki
paljon, niin roskaa kuin klassikoitakin. Hän luki jopa tunneilla, ja
hänen laaja lukeneisuutensa paistaakin läpi hänen viittauksia ja
alluusioita tulvillaan olevista varhaisista teksteistään sekä
myöhemmästä kirjallisesta tuotannostaan.
Esikoisromaanilla
tähtiin
Han
Han myös kirjoitti kouluaikoinaan paljon ja oli hyvin tietoinen
kyvyistään. Hänen entiset koulukaverinsa ovat myöhemmissä
haastatteluissa muistelleet sitä, kuinka hän oli poikkeuksellisen
itsevarma – omien sanojensa mukaan hän olisi voinut siltä
istumatta kirjoittaa erinomaisen kirjoitelman vaikka riisikuppinsa
sisällöstä.
Vuonna
2000 tapahtui muutakin. Silloin Han Han julkaisi esikoisromaaninsa
Kolme
porttia,
jonka hän oli kirjoittanut viimeisen lukiovuotensa aikana luokkansa
takarivissä.
Vain
paria vuotta aikaisemmin Kiinan ylitse oli pyyhkäissyt suuri
”kampusromaanien” aalto. Romaaneissa koululaisten elämää
kuvattiin tavallisesi upeana ja jännittävänä ja koululaisaikoja
ihmisen elämän parhaimpina vuosina. Han Hanin omat kokemukset
olivat erilaisia, ja Kolme
porttia
kertookin ankeamman version kiinalaisen koululaisen todellisuudesta.
Lukija
saa seurata Lin Yuxiang -nimisen koulupojan edesottamuksia kahden
kouluvuoden edestä, yhdeksänneltä luokalta lukion ensimmäiselle.
Kuva ei ole ruusuinen, mutta se on vahvasta satiirisesta sävystään
huolimatta kenties realistisempi kuin mitä Kiinassa koskaan
aikaisemmin oli kirjoitettu.
Lin
Yuxiang yrittää parhaansa mukaan ottaa selvää siitä, mikä
elämässä muka on niin hienoa. Samalla pojastaan pakkomielteen
omaisesti kovaa tiliä takovaa, menestyvää ”lohikäärmettä”
kasvattavat vanhemmat hengittävät niskaan, koulu puuduttaa ja
ikätoverit haiskahtavat falskeilta. Toivoa pitää yllä vain
ihastuminen koulun kauneimpaan tyttöön, fiksuun Susaniin.
Erityisesti
Kiinan kankeaa koulujärjestelmää ruotiva Kolme
porttia
teki kirjoittajastaan välittömän sensaation. Romaani myi Kiinassa
enemmän kuin yksikään muu teos 20 vuoteen. Kiinassa alkoi Han Han
-kuume: vanhempi väki paheksui ”nuorta kapinallista”, kun taas
hänen oma sukupolvensa oli viimein löytänyt äänenkannattajansa.
Lellikkisukupolven
murskaavat paineet
Han
Han edustaa 80-luvulla syntyneiden sukupolvea, jota on Kiinassa usein
moittien kutsuttu ”pikku keisarien” ikäluokaksi. Nämä lapset
saivat kyseenalaisen kunnian syntyä uudenlaiseen Kiinaan: yhden
lapsen politiikka oli pantu täytäntöön ja Kiina oli avautunut
ympäröivälle maailmalle, tavoitteenaan reipas talouskasvu ja koko
kansan vaurastuminen.
80-lukulaisia
perheensä ainoita lapsia on kritisoitu paljon. Sanotaan, että
heidät on lellitty pilalle, minkä seurauksena on syntynyt
kokonainen sukupolvi itsekkäitä omaan napaansa tuijottajia.
Haukkujen lisäksi nämä ”lellikit” ovat saaneet kannettavakseen
myös korkeiden odotuksien tuomat, äärimmäisen kovat paineet.
Kiinalaisessa
kulttuurissa jälkeläinen on velvollinen pitämään vanhemmistaan
huolta näiden ikääntyessä. Väestön nopea ikääntyminen on
johtamassa siihen, että näillä 80-lukulaisilla riittää
ruokittavia suita yli oman tarpeen. Paineet ovat kovat, ja Han Han on
kirjoittanut aiheesta paljon – niin fiktiota kuin laajasti luettua
yhteiskuntakritiikkiäkin.
Miljoona
lehteä silppuriin
Siirtykäämme
ajassa kymmenen vuotta eteenpäin. On vuosi 2010, ja Han Hanin
perustaman, suurta huomiota herättäneen Duchangtuan-kulttuurilehden
(kirjaimellisesti ”Solistien kuoro”) toisen numeron painosta –
yhteensä miljoona kirjan kokoista lehteä – jauhetaan silpuksi.
Puoli
vuotta aikaisemmin ”Solistien kuoron” ensimmäinen numero oli
lyönyt kaikki Kiinan myyntiennätykset. Sen ensimmäinen painos oli
myyty loppuun kahdessa päivässä, ja kadunreunukset olivat nopeasti
täyttyneet piraattikopioista ja tekaistuista uusista numeroista.
Toisen
numeron julkaisu ei lopulta onnistunut, koska lehden ensimmäisen
numeron kanssa oli ollut niin paljon hankaluuksia ja
yhteistyökumppanit olivat päättäneet vetäytyä projektista.
Arviolta 70 prosenttia ensimmäistä numeroa varten valmistellusta
materiaalista oli joutunut sensorien hampaisiin muun muassa
poliittisesti arkaluontoisen sisältönsä vuoksi. Lopputulos olikin
ollut monille kovempaa paukkua odottaneelle pettymys.
Aina
esikoisromaaninsa julkaisusta lähtien mielipiteet jakanut kirjailija
aloitti vuonna 2006 blogin kirjoittamisen. Hänen kirjoituksensa
herättivät niin paljon huomiota, että vuonna 2008 kyseessä oli
koko Kiinan luetuin blogi. Blogissa on tähän päivään asti
vierailtu lähes 600 miljoonaa kertaa.
Han
Han on kirjoittanut blogissaan muun muassa kiinalaisten virkamiesten
korruptiosta, ympäristön rappeutumisesta, köyhän maalaisväestön
ja nuorison ahdingosta sekä lukemattomista muista sosiaalisista
ongelmista.
Yksi
asia, joka on ajanut hänet kirjoittamaan, on hänen omassa
kotikylässään todistamansa, paikallishallituksen sokean
kansantuotteen kasvun perässä juoksemisen aiheuttamat
epäoikeudenmukaisuudet ja ympäristölle aiheutetut tuhot. Kotikylä
on saanut kunnian toimia tapahtumapaikkana myös yhdessä Han Hanin
myöhemmistä romaaneista.
Han
Han kirjoittaa aroista aiheista – aiheista, joista kirjoittamisesta
vähemmän taitava kynäilijä voisi Kiinassa joutua hankaluuksiin.
Hän haluaa kuitenkin pysyä vapaalla jalalla – ja Kiinassa. Hänen
mielestään Kiinassa on paljon korjattavaa, mutta hän ei halua
kotimaataan hylätä. Sen sijaan hän haluaa olla mukana tekemässä
siitä jokaiselle kiinalaiselle paremman paikan elää. Siksi hänestä
on kehittynyt kirjoittajamestari, joka käsittelee arkaluontoisia
asioita, mutta joka samalla osaa olla menemättä liian pitkälle –
saadakseen kirjoittaa vastaisuudessakin.
Liian
kesy yhteiskuntakriitikko?
Muun
muassa kiinalainen taiteilija Ai Weiwei on ilmaissut kritiikkiä Han
Hania kohtaan, soimaten häntä liian ”pehmeäksi”. Tiedämme
kuitenkin, kumpi yhteiskuntakriitikoista on joutunut vakavasti Kiinan
viranomaisten hampaisiin ja kumpi ei.
Omien
sanojensa mukaan Han Han ei halua keskittyä jääräpäisesti
yksittäisiin ongelmiin, sillä hän tietää, että siten Kiinassa
kerjää vain verta nenästään. Sen sijaan hän sohii mieluummin
mehiläispesää sieltä täältä ja vaihtaa kohdettaan, kun joku
ylempää niin kehottaa. Kehotuksia on vuosien varrella kertynyt.
Blogiteksteissään
Han Han puhuu asioista suorasanaiseen ja usein jopa ivalliseen
sävyyn. Hän tarjoaa purevaa kritiikkiä monia kiinalaisia tahoja
kohtaan sekä ajankohtaisiin aiheisiin liittyen. Hänen bloginsa on
useaan otteeseen joutunut sensuroinnin kohteeksi, mutta useimmiten
hänen seuraajansa ovat olleet sensoreita nopeampia ja taanneet
aktiivisella jakamisellaan hänen tekstiensä leviämisen.
Han Han ei kuitenkaan ole varsinainen dissidentti, kuten sellaiset henkilöt kuin Ai Weiwei, poliittista muutosta vaatinut Liu Xiaobo tai ihmisoikeusaktivisti Chen Guangcheng, joiden karusta kohtelusta Kiina tunnetaan.
Hyvänä
esimerkkinä hänen ”pehmeydestään” mainittakoon kolmen
laajasti levinneen blogitekstin sarja, jonka hän julkaisi
joulukuussa 2011, otsikkoina arkaluontoisilta ensi näkemältä
kuulostavat ”Vallankumouksesta”, ”Demokratiasta” ja
”Vapaudesta”.
Han
Han ei yllytä kirjoituksissaan vallankumoukseen, eikä usko
sellaisen tapahtumiseenkaan. Hän uskoo, että vallankumousyritykset
Kiinassa voisivat aiheuttaa enemmän surua kuin minkä arvoista asian
ajaminen ehkä lopulta on. Sen sijaan Kiinan hallitusta pitäisi
hänen mukaansa eri keinoin painostaa reformin suuntaan, minkä myötä
Kiina ennen pitkää muuttuisi myös demokraattisemmaksi.
Vapaus
on aiheena kenties lähinnä Han Hanin sydäntä. Hän toivoo, että
kiinalainen kulttuuri saisi mahdollisuuden olla vapaampi ja siten
elävämpi. Lisäksi hän toivoo, että media saisi kehittyä
avoimemmaksi. Hallitus saisi siis hänen mielestään höllentää
otettaan ja parantaa ilmaisunvapautta, jonka tila Kiinassa on
surullisenkuuluisa.
Han
Han ei halua, että Kiinan kommunistinen puolue syöstään vallasta.
Sen sijaan hän toivoo puolueen voivan ottaa suuria kehitysaskelia,
jotta sen nimeä ylistettäisiin jatkossa sellaisissakin
historiankirjoissa, jotka eivät ole puolueen itsensä kirjoittamia.
Tuntematon
nimi maailmalla
Ehkä
juuri siksi, että Han Han ei ole mielipiteissään niin radikaali,
hän ei myöskään ole vielä erityisen tunnettu nimi
kansainvälisesti. Vaikka hän on julkaissut seitsemän romaania sekä
useita essee- ja blogitekstikokoelmia, hänen töitään käännettiin
ensimmäistä kertaa englannin kielelle vasta vuonna 2012.
Han
Hanista on kuitenkin länsimediassakin kirjoitettu. Esimerkiksi
vuonna 2010 Han Han sijoittui Time-lehden
äänestyksessä maailman vaikutusvaltaisimpien henkilöiden listalla
toiseksi – vaikkakin osittain siksi, että Kiinassa lukemattomat
”nettikansalaiset” intoutuivat äänestämään. On mainitsemisen
arvoista, että jossain vaiheessa kiinalaiset verkkoviranomaiset
tekivät sanojen ”Han Han” ja ”Time” yhdistelmästä
kielletyn hakulausekkeen.
Ensin
pikataipaleet, sitten takaisin valokeilaan
Kenties
vain Nobel-palkinto tai kiinalaisviranomaisten hampaisiin joutuminen
toisi Han Hanille laajempaa tunnettuutta Kiinan ulkopuolella.
Kumpikaan skenaario ei kuitenkaan vaikuta todennäköiseltä.
Ensinnäkään
hänen tuotantoaan – etenkään fiktiota – ei pidetä
varsinaisesti korkeatasoisena, vaikka kirjat myyvätkin kuin häkä
ja niissä – niin fiktiossa kuin esseissäkin – tuodaan esiin
tärkeitä asioita ja nykykiinalaisessa yhteiskunnassa vallitsevia
epäkohtia.
Toisekseen
Han Han on keksinyt muutakin tekemistä kuin mehiläispesän
sohimisen. Kirjailijauransa ensimmäisten tuotosten myynnistä
saamillaan tuloilla hän toteutti pitkäaikaisen unelmansa ja ryhtyi
kilpa-autoilijaksi. Hän on saavuttanut paljon menestystä
kiinalaisissa kilpasarjoissa, vaikka kilpa-autoilijaksi kääntynyt
kirjailija herättikin aluksi paljon ennakkoluuloja lajin tuntijoiden
keskuudessa.
Han
Han haluaa tällä hetkellä keskittyä rauhassa kilpa-autoilijan
uraansa sekä pienen tyttärensä kasvattamiseen. Ehkä tämä
riittää selittämään osaltaan hänen kirjoituksiensa ”pehmeyden”.
Aktiivisimpina
vuosinaan (2006–2008) Han Han ajoi yhtä aikaa kilpaa ja kirjoitti
kovaan tahtiin paitsi fiktiota myös maailman luetuinta blogia. Tämä
synnytti jopa spekulaatioita siitä, kuinka yhden miehen aika saattoi
riittää siihen kaikkeen. Julkisuuteen nousi syytteitä, joiden
mukaan Han Hanin tuotanto olisi todellisuudessa haamukirjoittajien
käsialaa. Syytöksiä ei ole tähän päivään asti onnistuttu
todistamaan.
Viime
vuosina Han Han on hidastanut tahtiaan selkeästi. Hänen
viimeisimmän romaaninsa julkaisusta on vierähtänyt jo neljä
vuotta, ja blogirintamallakin on ollut rauhallisempaa. Ratin takana
32-vuotias herra ei sen sijaan ole vielä malttanut hidastaa.
Kilpa-autoilu onkin hänelle toistaiseksi kirjoittamista tärkeämpää.
Kirjailijan uraa
ajatellen Han Han on kuitenkin vielä nuori, ja kaikki merkit
viittaavat siihen, että kirjailijana hänestä tullaan vielä
kuulemaan – eikä ainoastaan kiinaa puhuvassa maailmassa.
Basam Books julkaisee Kolme porttia -suomennokseni lokakuussa. Lisää Han Han -aiheisia blogitekstejä löydät klikkaamalla sivupalkista tunnistetta "Han Han".
Voit tutustua Kiinan, kiinan kielen ja kiinalaisen kulttuurin tuntemusta vaativaa osaamista tarjoavan yritykseni verkkosivuihin osoitteessa www.hiinakiina.com
Voit tutustua Kiinan, kiinan kielen ja kiinalaisen kulttuurin tuntemusta vaativaa osaamista tarjoavan yritykseni verkkosivuihin osoitteessa www.hiinakiina.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti