Huomaan usein
miettiväni Kiinan valtavaa väkilukua ja tulevani siihen johtopäätökseen, että
keksisi sitten tarjota minkälaista palvelua hyvänsä, luulisi tästä maasta aina
löytyvän mukavasti porukkaa kyseisestä palvelusta maksamaan…
Keskiluokan
määritelmä vaikuttaisi olevan Kiinassa vielä vähän hakusessa, mutta on selvää,
että maksukykyisten ihmisten ja perheiden määrä on valtaisa. Samoin tuntuu
valtaisalta niin sanottujen aukkojen määrä: on olemassa lukemattomia tuotteita
ja palveluita, joita kiinalaiset eivät ole vielä äkänneet tuottaa, tai
kiinalaiset kuluttajat ymmärtäneet edes kaivata.
Alla olevat
tuotteet ja palvelut eivät ole mitenkään uutta luovia tai erityisen
ällistyttäviä, mutta ne kiinnittivät huomiotani sen verran, että pysähdyin
asiaa ajattelemaan. Tässä kolme mahdollisuutta syytää ylimääräisiä rahojaan
Kunmingissa.
Silmäluomet kondikseen!
Kuten hyvin
tiedämme, on aasialaisilla tavallisesti erilaiset silmät kuin ihmisillä lännessä. Meillä on niin sanotut tuplasilmäluomet (双眼皮), jotka
aasialaisilta useimmiten puuttuvat ja jollaiset moni tässä osassa maapalloa tahtoo – ja asiahan hoituu plastiikkakirurgialla. Tämä linkki, samoin kuin tämä,
johtaa sivulle, jossa moisen leikkauksen tuloksia on demonstroitu ennen ja
jälkeen -kuvin. Kummat näyttävät paremmalta?
Esimerkiksi
Etelä-Koreassa kauneuskirurgia on ollut yleistä jo pitkään – eräs naispuolinen
korealaisystäväni jopa kertoi, että hänen isoäitinsä
patisti häntä kauneusleikkaukseen! Linkeistä jälkimmäisessä kiinnittyy huomio
lauseeseen, joka kertoo kauneusleikkaukseen hakeutumisen syistä: ”Isossa-Britanniassa
kauneusleikkauksien avulla pyritään näyttämään nuoremmalta ja hoikemmalta.
Etelä-Koreassa puolestaan tärkeämpää on parantelun myötä löytää kunnon työpaikka
tai puoliso.” Myös korealaisystäväni isoäiti vaikuttaisi olevan perillä siitä,
mihin korealaisessa nyky-yhteiskunnassa kiinnitetään huomiota ja kuinka nuori voi saada paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin.
Varakkaiden
ihmisten määrän kasvun myötä Ilmiö on yleistymässä myös Manner-Kiinassa.
Ulkonäköä painotetaan Kiinassa yhä enemmän, ja usein kauneusihanne on saanut
vaikutteita lännestä. Alla kuva tienvarsimainoksesta, jollaisia on viime
aikoina näkynyt kaikkialla.
"Uhkapelikivet"!
Guandu-nimisessä,
viehättävässä vanhassakaupungissa vieraillessani löysin erikoisen tavan
sijoittaa rahansa rikkauksien toivossa. Kylän myyntitiskit olivat väärällään 赌石-nimellä tunnettuja,
ison miehen nyrkin kokoisia kivenmurikoita.
Idea on
yksinkertainen: ostat kiven esimerkiksi sadalla yuanilla, ja onnen potkaistessa
löydät sen sisältä arvokasta jadea, ehkä tuhannen, ehkä kymmenen tuhannen
yuanin edestä. Ajatuskin uhkapelikiven ostamisesta tuntuu hullulta, mutta
toisaalta voi vain ihailla kiinalaisten kekseliäisyyttä – sen verran paljon
murikoita oli tarjolla, että kauppa selvästi käy. Pakko myöntää, hyvän
tuliaisenhan siitä saisi, olisi taatusti erilainen!
Shoppaile kuin lännessä!
Lukuisien
tietöiden ja uusien, korkeiden kerrostalojen ohella matkojani kotoa
yliopistolle ovat värittäneet loputtomat rivit uutta ostoskeskusten rivistöä
toitottavia mainoksia. Shoppailijan uudesta paratiisista käytetään nimeä Twin
Cities X Mall, jossa X:n kohdalla seisoo mainoksesta riippuen sana party,
super, luxury, homelife tai lifestyle. Kiinalaista houkuttamaan on mainosten
kuviin laitettu seikkailemaan hyvännäköisiä länsimaalaisia, jotka hymyssä suin
tekevät bisnestä, bailaavat klubeilla, juovat kahvia tai muuten vain
shoppailevat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti