keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Viimeisen HSK:n paikka

Eräs viimeisistä HSK-aiheisista blogiteksteistäni oli otsikoltaan ”HSK 5: ehkä masokisteille”. Suoritin HSK:n toiseksi ylimmän tason joulukuussa 2011. Silloin kyseessä oli kolmas kerta kun suoritin kiinan kielen tasokokeen (汉语水平考试) eri tasoja.

Olen jokaisella yrittämälläni läpäissyt testin, mutta samalla olen joka kerta vihannut sitä. Siksi olen tarkoituksella vältellyt testin kuudennen ja korkeimman tason suorittamista, vaikka olisin sen pystynyt läpäisemään varmasti jo kaksi vuotta sitten. Minulla ei vain ole ollut mitään palavaa syytä hankkia kyseistä diplomia – miksi siis olisin halunnut kiusata itseäni?

Viime aikoina olen kuitenkin pariinkin otteeseen saanut kuulla kommentin: ”Oho, oot suorittanut hooäskoo vitosen?!”

Tuumin, että jos jo viitostason läpäiseminen herättää kunnioitusta, niin ehkä nyt olisi aika suorittaa se viimeinenkin taso. Onhan minulla nykyisin myös oma yritys, jonka nimissä myyn kiinan kielen osaamistani. Ehkä HSK 6 voi jo tehdä vaikutuksen potentiaaliseen asiakkaaseen?

Olen päättänyt suorittaa testin Tallinna ülikooli Konfutsiuse instituutis eli Tallinnan yliopiston Konfutse-instituutissa maaliskuun viimeisenä lauantaina.

Sitä ajatellen Kiina-blogissa on luvassa pari aiheeseen liittyvää blogitekstiä. Kirjoitan valmistautumisesta, testin rakenteesta, testitilanteesta itsestään sekä lopulta myös kehuskelevaan sävyyn saavuttamastani tuloksesta. Mikäli kaikesta itsevarmuudestani huolimatta kuitenkin epäonnistun, saattaa blogissa vallita asian suhteen vain syvä hiljaisuus.

Voit tutustua Kiinaan liittyviä kieli- ja asiantuntijapalveluja tarjoavan yritykseni verkkosivuihin osoitteessa www.hiinakiina.com



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti