Osana valmistautumistani huomisaamuiseen HSK 6 -koitokseeni
kirjoitan tässä hieman testin rakenteesta. Toivon, että blogitekstistäni on tulevaisuudessa
hyötyä niille, jotka samaa testiä ovat aikeissa suorittaa.
Testi koostuu kolmesta osiosta: kuuntelusta (35 min + 5
min vastausten merkitsemiseen), luetunymmärtämisestä (50 min) sekä
kirjoitelmasta (45 min). Yhteensä siis 2 tuntia 15 minuuttia. Jokaisesta osiosta voi saada 100 pistettä. Testin
läpäisemiseksi tarvitaan 180 pistettä, eli jokaisesta osiosta on saatava keskimäärin vähintään 60 pistettä.
Kuuntelu jakautuu
kolmeen osaan seuraavasti:
(1) 15 tehtävää
Kuulet lyhyen tekstinpätkän tai dialogin. Valitse
kuunneltuasi neljästä vastausvaihtoehdosta se, joka vastaa kuulemaasi sisältöä.
Esimerkki:
生物学家和经济学家在树林中散步,突然碰到一头大黑熊。经济学家扭头就跑。生物学家说:“别跑了,我们跑不过黑熊!”而经济学家一边狂跑,一边回头说:“我虽然跑不过黑熊,但我跑得过你!
Vastausvaihtoehdot:
A 他们去动物园了
B 他们遇到了老虎
C 生物学家吓晕了
D 经济学家一直在跑
(2) 15 tehtävää
Kuulet kolme pidempää dialogia tai haastattelua.
Jokaisen päätteeksi kuulet viisi kysymystä, joihin sinun tulee valita neljästä
vastausvaihtoehdosta oikea.
(3) 20 tehtävää
Kuulet pituudeltaan vaihtelevia tekstinpätkiä tai
dialogeja, joihin liittyen sinulle esitetään vaihteleva määrä
monivalintakysymyksiä. Viimeisen kysymyksen jälkeen saat viisi minuuttia aikaa
vastauslomakkeen täyttämiseen koko kuunteluosion osalta.
Näytetestiä tehdessäni sain kuuntelun ensimmäisestä osasta lähes
kaikki oikein, mutta toisessa osiossa haparoin pahemman kerran. Kolmas, vaikeimmaksi
otaksumani osuus sen sijaan sujui paremmin. Yhteensä sain pisteitä 35/50 eli 70
sadasta. Hyvä alku, varsinkin, kun olen aina pitänyt kuuntelua heikkona kohtanani!
Luetunymmärtäminen
jakautuu neljään osaan seuraavasti:
(1) 10 tehtävää
Saat luettavaksesi neljä lausetta. Etsi niistä se, jossa on virhe.
Esimerkki:
A 秋天是北京一年中最美好的季节。
B 他是一位有着30多年教龄的老教师。
C 做一件事情,只要开始行动,就算获得了一半的成功。
D 婺源是属于南宋著名学者朱熹的故里和中国铁路之父詹天佑的家乡。
Tähän tehtävään liittyen kaksi ajatusta/vinkkiä:
Luetunymmärtämisosiossa tulee helposti kiire, ja siksi
kannattaa säästää aikaa silloin kuin voi – jopa silloin, kun vaarana on väärän
vastauksen valitseminen. Voi olla parempi vastata väärin kuin tuhlata liikaa
aikaa vaikeaan tehtävään (johon ehkä kaiken sen miettimisenkin jälkeen lopulta
vastaa kuitenkin väärin).
Esimerkiksi ylle kopioimassani näytetestin tehtävässä en
löytänyt kolmesta ensimmäisestä lauseesta mitään vikaa. Sen sijaan, että olisin
käyttänyt aikaa D-kohdan lukemiseen, otin riskin (tai luotin kielitaitooni) ja
merkkasin vastaukseksi D:n. Tämä taktiikka onnistui kolme kertaa neljästä. Sama pätee myöhemmissäkin osioissa (tai oikeastaan koko testissä): jos et löydä
kolmen ensimmäisen vaihtoehdon joukosta mieleistäsi vastausta, valitse neljäs ja jatka turhia aikailematta seuraavaan tehtävään.
Aikaa voi säästää myös jättämällä vaivalloisia kohtia
väliin ja palaamalla ajan salliessa niihin myöhemmin. Tämän ensimmäisen osan kolmessa
viimeisessä tehtävässä lauseet ovat jo selvästi hankalampia kuin alussa. Kannattaa
harkita siirtymistä seuraavaan osaan, jonka alussa on taas luvassa
helpompia pisteitä. Sama pätee luetunymmärtämisen myöhemmissäkin osissa.
(2) 10 tehtävää
Saat luettavaksesi lyhyitä tekstinpätkiä. Jokaisessa on kolme tai neljä aukkoa
ja perässä neljä vastausvaihtoehtoa, settiä. Valitse niistä se, jonka sanat sopivat
tekstin tyhjiin kohtiin.
Esimerkki:
高中生与初中生相比,在做出判断和决定前能更多地______各种事实和可能性,_____行动的各种可能后果,决定一旦做出也能更______地见诸行动。
A 考察,预料,明显
B 考虑,预计,迅速
C 考验,预见,充分
D 思考,预测,显著
Tässäkin voi taktikoida eliminoimalla vastausvaihtoehtoja. Siten voi kenties löytää oikean vastauksen jo ennen viimeistä aukkoa.
(3) 10 tehtävää
Saat luettavaksesi kaksi pidempää tekstinpätkää. Jokaisessa tekstissä
on viisi aukkoa. Tekstin perässä on viisi lausetta, joilla aukot tulee täyttää.
Toimi alussa huolellisesti – jokaisen vastauksen myötä vastausvaihtoehdot
hupenevat ja seuraavan vastauksen valinta helpottuu. Viimeisen vastauksen voitkin heittää sen
kummempia miettimättä, kun jäljellä on enää yksi vaihtoehto! Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä mikäli teet yhden virheen, siitä seuraa automaattisesti myös vähintään toinen mokoma.
(4) 20 tehtävää
Tässä viimeisessä osassa saat luettavaksesi neljä tai
viisi pitkää tekstinpätkää, joihin liittyen sinun pitää vastata aina
neljään tai viiteen kysymykseen. Tämäkin osa alkaa suhteellisen vaivattomilla
teksteillä ja vaikeutuu sitten loppua kohti.
Näytetestiä tehdessäni sain luetunymmärtämisosiossa 36/50 pistettä
eli 72 sadasta. Tämä tarkoittaisi oikeassa koetilanteessa sitä, että kirjoitelma saa mennä kehnostikin: 38 pistettä sadasta riittäisi läpäisemiseen vaadittavan kokonaispistemäärän saavuttamiseen.
Kirjoittamisosio koostuu yhdestä kirjoitelmasta:
Saat luettavaksesi noin 1 000:n kirjoitusmerkin
mittaisen tekstin. Sinulla on 10 minuuttia aikaa tutustua siihen, minkä jälkeen
teksti otetaan sinulta pois. Tehtäväsi on sen jälkeen kirjoittaa omin sanoin tekstistä 400
merkkiä pitkä tiivistelmä. Mielipiteitäsi aiheesta ei kaivata, vaan sinun tulee
vain muistaa lukemasi tekstin sisältö. Muista keksiä tiivistelmällesi otsikko! Otsikko tulee ensimmäiselle riville, minkä jälkeen jokaisen alkavan kappaleen ensimmäisen rivin kaksi ensimmäistä ruutua tulee jättää tyhjäksi.
Muistan, että sain aikoinaan HSK:n viidennen tason testin
kirjoittamisosiosta melko korkeat pisteet, vaikka kirjoitelmieni sisällöt
olivatkin melko yksinkertaiset ja lapselliset. Uskonkin, että hienojen sanojen
käyttämisen sijaan kannattaa keskittyä siihen, että kirjoitusmerkeistä tulee
virheettömiä ja lauseista kieliopillisesti suunnilleen oikeita.
Voit tutustua Kiinaan liittyviä kieli- ja asiantuntijapalveluja tarjoavan yritykseni verkkosivuihin osoitteessa www.hiinakiina.com
Voit tutustua Kiinaan liittyviä kieli- ja asiantuntijapalveluja tarjoavan yritykseni verkkosivuihin osoitteessa www.hiinakiina.com